Ro. Zen. Et break i en travl hverdag. Kært barn har mange navne, men effekten er den samme. Når du mediterer, hjælper du dig selv med at skifte fra en tilstand i beredskab til en tilstand af afslappethed.

Og denne tilstand er vi efterhånden ved at få øjnene op for. Meditation er på vej ud af det eksotiske og styrer direkte mod på hovedsporet, hvor det ikke længere handler om bløde værdier, men om effektive investeringer på den lange bane.

Mens det før gjaldt om at løbe stærkt i alle retninger i vores high performance kultur, kan vi imidlertid hurtigt blive enige om, at der ikke er noget prestigiøst eller effektivt i at være udkørt tidligt på aftenen. Eller udbrændt midt i livet – det er hverken effektivt eller bæredygtigt i et livsperspektiv.

Men heldigvis for det, er vi ved at blive klogere og byder i stigende grad den effektive, men rolige, stress-dræber ind i vores hverdag. Sådan lyder det i hvert fald fra flere erhvervsorganisationer. Og er du endnu ikke med på bølgen, foreslår vi dig at læse videre.

Meditation på den lange bane

Kort fortalt modvirker meditation kroppens reaktioner på stress, genopretter kroppen til en rolig tilstand og hjælper dig med at hele. Deri ligger også en naturlig forebyggelse af nye stressreaktioner.

Meditation er godt lige før sengetid, men også i løbet af dagen. Lad dig ikke narre af, at du måske i første omgang synes, at du bliver mere træt, når du mediterer. Selvom følelsen i nogle tilfælde kan være velkommen, er den muligvis ikke ideel, hvis den indtræffer midt på dagen. Ikke desto mindre skyldes følelsen, at du med meditationen bliver bedre til at mærke dig selv. Meditation lærer dig nemlig at mærke og lytte til din krop og giver dig en bedre fornemmelse for dit energiniveau. Fordelen er, at du bedre kan give dig selv, hvad du har brug for – f.eks en tidlig aften i dynerne, når energien er i bund.

Meditation på 1 minut:
• Sæt eller læg dig godt til rette.
• Slap af i hele kroppen.
• Træk vejret dybt og langsomt ind gennem næsen, tæl til 5 inde i dig selv.
• Hold vejret nede i lungerne, mens du tæller til 5.
• Pust langsomt ud gennem munden, mens du tæller til 5.
• Gentag 6 gange.

Meditation på 5 minutter:
• Placer dine hænder på din mave.
• Tag en dyb indånding og mærk, hvordan dine lunger fyldes op med luft.
• Pust langsomt ud og mærk følelsen af, hvordan dine lunger tømmes.
• Slip følelsen af at kontrollere din vejrtrækning. Træk blot vejret, som det falder dig naturligt og mærk med dine hænder, hvordan maven hæver og sænker sig.
• Slip alle tanker i dit hoved og fokusér kun på din vejrtrækning og din mave.
• Hvis dine tanker vandrer væk – så forsøg at få din opmærksomhed
hen på din vejrtrækning og mave igen.

Tips:
• Lotus-positionen er en god stilling at meditere i, både for krop og sind.
• Mister du fokus et øjeblik, så fortsæt blot hvor du slap.
• Hvis du har meget uro i kroppen, kan det hjælpe at spænde bevidst op
i hele kroppen efter afspændingen og gentage alle steps igen.