Det er lettere sagt end gjort at stresse mindre. Men for at kunne trives bedre med hverdagens travlhed, er der nogle helt enkle ting, du kan gøre. Heriblandt yoga. Når du laver yoga, sætter du tid, forkælelse og velvære af til dig selv, og med de rette øvelser kan du tilmed påvirke dit parasympatiske nervesystem mod det bedre – den del af nervesystemet, der er i brug, når vi hviler og slapper af.

Ved at lave nemme og blide yogaøvelser inden du går i seng, vil du hjælpe med at skabe ro i nervesystemet, spændinger vil løsnes og dit åndedræt frigøres. På den måde kan du hjælpe din krop og dit sind med at falde til ro.

Vi kommer med fire bud på yoga-øvelser, du kan bruge, inden du går i seng.

Er du ikke yoga-vant, så lad dig ikke afskrække. Øvelserne er nemme at lave og er også gode for begyndere.

  1. Læg dig på gulvet med en sofapude eller et tæppe under bagdelen.
  2. Stræk det ene ben ud, bøj det andet ben.
  3. Hold fast om knæet på det bøjede ben.
  4. Alt efter hvor dybt et stræk, du ønsker, kan du justere ved at trække det bøjede ben tættere/længere væk.
  5. Bliv liggende her, så længe du ønsker og tag nogle rolige, dybe vejrtrækninger.
  1. Læg dig ned på ryggen.
  2. Skyd enden helt ind mod væggen og løft benene op.
  3. Sørg for at ryggen ligger fladt, og at hoften er i måtten.
  4. Læg armene ned langs siden eller stræk dem op over hovedet.
  5. Hold positionen, så længe du har behov.
  1. Læg dig ned på maven med fødder og ben samlet, og panden på gulvet.
  2. Placer dine hænder på gulvet, ved siden af dit bryst.
  3. Træk vejret ind gennem næsen og skub forsigtigt dine hænder mod gulvet mens du løfter dit hovede og bryst fra gulvet.
  4. Løft den øverste del af kroppen så højt som muligt og åben dit bryst.
  5. Hold dine hofter og ben på gulvet, albuer er lidt bøjet. Skuldre er nede og tilbage, væk fra dine ører.
  6. Lig der, så længe du ønsker.
  7. For at komme ud af stillingen, ånd ud og slap af i din overkrop.
  1. Lig på ryggen med afslappede ben og arme.
  2. Vend håndfladerne opad og lad dine fødder falde let ud til hver side.
  3. Fremkald fornemmelsen af en helt afslappet og træt krop.
  4. Mærk hvordan dine muskler føles trætte.
  5. Tag nogle dybe vejrtrækninger helt ned i maven og ånd langsomt ud igen.
  6. Efter et par minutter strækker du armene over hovedet på en indånding.
  7. Stræk – stræk – stræk, mens du flexer fødderne, og lænden presse let i gulvet.
  8. Gentag efter behov